Suplementy i witaminy dla mężczyzn

Produktów: 2

Aktywne filtry

Suplementy i witaminy dla mężczyzn

Witaminy i składniki mineralne mają ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia mężczyzn, jak i kobiet. Warto jednak dodać, że u obu płci występują zróżnicowane poziomy zapotrzebowania na składniki odżywcze. Wynika to m.in. z różnic hormonalnych, fizjologicznych (budowa ciała, ciąża, laktacja) i różnic w trybie życia. Z reguły mężczyźni mają też większą objętość krwi, której nie tracą co miesiąc, masę kostną i mięśniową, przez co ich zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne może być zróżnicowane. ... Czytaj więcej

Witaminy i składniki mineralne mają ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia mężczyzn, jak i kobiet. Warto jednak dodać, że u obu płci występują zróżnicowane poziomy zapotrzebowania na składniki odżywcze. Wynika to m.in. z różnic hormonalnych, fizjologicznych (budowa ciała, ciąża, laktacja) i różnic w trybie życia. Z reguły mężczyźni mają też większą objętość krwi, której nie tracą co miesiąc, masę kostną i mięśniową, przez co ich zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne może być zróżnicowane. 

Dostarczenie naszemu organizmowi pełen zakres składników odżywczych wraz z dietą to wyzwanie niezwykle trudne. Ma to związek m.in. ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym w codziennym życiu, stresem, przemęczeniem, a także z jakością i ilością produktów, które spożywamy. Wiele z nich jest wysoce przetworzonych. Dodatkowo czynniki takie jak  skażenie środowiska czy nieprawidłowe nawożenie gleby mogą wpływać na ograniczenie zawartości magnezu w jego źródłach.

W niektórych sytuacjach (konieczność wsparcia odporności, płodności, poprawy samopoczucia) zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne w diecie może ulec zwiększeniu. Jeśli nie jesteśmy w stanie zbilansować diety, warto rozważyć suplementację. Co powinna ona zawierać?

Właściwości składników szczególnie istotnych dla mężczyzn

Suplementy diety dla mężczyzn zawierają różne składniki, które mogą: :

  • Wspierać pracę mięśni, serca oraz układu nerwowego (np. magnez, potas, witamina B6);
  • Utrzymywać prawidłowe funkcjonowanie prostaty (witamina D, B6);
  • Wspomagać układ odpornościowy i zdrowy wygląd skóry (cynk, selen, witamina C);
  • Poprawiać płodność i działać korzystnie na powstawanie oraz jakość plemników (cynk, selen,kwas foliowy, witaminy B6, E i C);
  • Zapobiegać degradacji komórek mięśniowych po wysiłku fizycznym (białko);
  • Wspierać pracę układu krążenia (resweratrol);
  • Chronić przed rozwojem anemii (Witamina B12, żelazo) i stresem oksydacyjnym (witamina C, cynk, selen);
  • Wspierać pracę mózgu i zdolności zapamiętywania (cholina);
  • Stymulować wzrost włosów (np. palma sabałowa);
  • Pomagać budować odporność organizmu, a nawet skracać czas trwania objawów pewnych infekcji (witamina C).

 Najważniejsze witaminy i składniki mineralne dla mężczyzn

Do najważniejszych witamin dla mężczyzn zaliczamy m.in. witaminę D. Jej rola wiąże się z metabolizmem tkanki kostnej oraz gospodarką wapniowo-fosforanową. U wielu mężczyzn jej poziom jest zbyt niski, co może wynikać np. z zaburzeń wchłaniania lub niewystarczającej fotosyntezy skórnej. Niedobory witaminy D prowadzą głównie do rozmiękczenia kości i zwiększają ryzyko wystąpienia nowotworów (w tym raka prostaty i jelita grubego). 

Kolejny ważny składnik w męskiej diecie to witamina C. Jej niedostateczna podaż może negatywnie wpływać na płodność, ponieważ odpowiada ona za ochronę DNA plemników. Witamina C jest naturalnym antyoksydantem, wpływa na wchłanianie wapnia i żelaza, uczestniczy w powstawaniu kolagenu, a także skraca czas trwania infekcji. Objawy jej niedoboru to m.in. osłabienie, większa podatność na infekcje, wolniejsze gojenie się ran.

Nie bez znaczenia jest również witamina E, która jest silnym przeciwutleniaczem, neutralizuje wolne rodniki, mogące  mieć niekorzystny wpływ, np. na układ krążenia oraz witaminy z grupy B, wspierające m.in. funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego.

Witaminy to nie wszystko

Inne składniki, które warto uzupełniać w codziennej diecie mężczyzn, to przede wszystkim:

Potas i magnez – wpływają na właściwą pracę mięśni, serca i układu nerwowego. Suplementacja tych składników mineralnych jest zalecana osobom, które mają trudności ze snem, uprawiają sport, są narażone na stres.

Cynk – odpowiada m.in. za płodność, właściwe funkcjonowanie prostaty, wspomaga układ odpornościowy i poprawia wygląd skóry.

Cholina – wpływa na działanie układu oddechowego, mięśni, wątroby, pracy mózgu, czynności serca i zdolności zapamiętywania. Przyczynia się do prawidłowego metabolizmu tłuszczów. Przyczyną jej niedoboru może być m.in. nadużywanie alkoholu.

W okresach, kiedy jesteśmy zabiegani, zapracowani, zestresowani, kiedy trudniej urozmaicić i zbilansować dietę warto sięgnąć po suplementację, wybierając suplementy wieloskładnikowe, które dostarczają komplet brakujących w tym czasie witamin i składników mineralnych.

Suplementy diety na płodność. Co zawierają?

Suplementy dla mężczyzn to nie tylko kompleksy witamin dla zmęczonych i zapracowanych, ale również preparaty na wpływające na płodność. Do tej kategorii zaliczają się produkty witaminowo-mineralne, substancje biologicznie czynne, które oddziałują na parametry męskiego nasienia. Stosuje się je w celu utrzymania parametrów płodności i funkcji rozrodczych (w tym jakości nasienia)  oraz podczas przygotowywań do procedur rozrodu wspomaganego.

Jak wygląda skład takich preparatów? Ogromny wpływ na męską płodność wywiera np. L-karnityna, która korzystnie wpływa na objętość nasienia oraz liczbę i ruchliwość plemników. Poza tym w dobrych suplementach diety wpływających na męską płodność nie powinno zabraknąć wspomnianych już antyoksydantów: witaminy C, witaminy E oraz cynku i selenu. Zalecane są również cholina i kwas foliowy wraz z witaminą B6, która wspiera jego wchłanianie. Cholina i foliany są jednymi z głównych źródeł grup metylowych potrzebnych do metylacji DNA. Wpływają  one na strukturę błony plemnikowej i dojrzewanie plemników, dzięki czemu mają znaczenie dla poprawy jakość nasienia.  

Źródła:

Witaminy dla mężczyzn, Rafał Węgier: https://dietetycy.org.pl/witaminy-dla-mezczyzn/

Suplementy diety – czy potrzebujesz?, Katarzyna Stoś, Regina Wierzejska, Magdalena Siuba-Strzelińska: https://ncez.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2021/03/broszura_suplementy.pdf

Witaminy, składniki mineralne i antyoksydanty – czyli zdrowie w pigułce, Małgorzata Ostrowska, „Body Challenge” Czerwiec 2020: https://www.body-challenge.pl/artykul/witaminy-skladniki-mineralne-i-antyoksydanty-czyli-zdrowie-w-pigulce

Magnez – rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka, Maria Iskra, Beata Krasińska, Andrzej Tykarski:  https://journals.viamedica.pl/arterial_hypertension/article/viewFile/38318/26939

Wpływ sposobu żywienia na płodność kobiet oraz mężczyzn – przegląd doniesień naukowych, dr Monika Gętek-Paszek: https://wsiiz.pl/dokumenty/wydawnictwo/publikacje/nowe_trendy_w_dietetyce.pdf#page=60

Wpływ L-karnityny i acetylo-L-karnityny na płodność mężczyzn, Karola Zaręba, Grzegorz Jakiel, Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2020;5(3):143-148.

Suplementy: po co powinni sięgać panowie?: https://www.allecco.pl/artykuly/suplementy-po-co-powinni-siegac-panowie.html

Ukryj