Serce i układ krążenia

Produktów: 3

Aktywne filtry

Serce i układ krążenia

Lepsza praca serca i układu krążenia dzięki suplementom 

Choroby układu krążenia są bardzo poważnym problemem, z którym zmaga się bardzo wiele osób. Na kondycję serca wpływa przede wszystkim nasz codzienny tryb życia. Dlatego zdrowy styl życia, w tym prawidłowa dieta, mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia schorzeń, takich jak miażdżyca, zawał, czy nadciśnienie tętnicze. 

Ważne więc, aby w codziennym jadłospisie znalazły się cenne makro- oraz mikroelementy wspierające pracę serca. Szczególnie ważną funkcję w redukcji złego cholesterolu LDL i stymulacji wzrostu dobrego HDL pełnią wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Znajdują się one głównie w oleju rzepakowym, oleju lnianym, sojowym, a także tłustych rybach morskich.

NNKT skutecznie zmniejszają również ilość trójglicerydów we krwi, dzięki czemu ograniczają ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy i zawału. Działają korzystnie na ciśnienie tętnicze, pracę przedsionków czy krzepliwość krwi.

W zasadach profilaktyki chorób układu krążenia znajdziemy wskazania, aby dieta była urozmaicona. Specjaliści zaznaczają, że szczególne korzyści daje dieta śródziemnomorska bogata w mikro- i makroelementy oraz wspomniane nienasycone kwasy tłuszczowe. 

Co poprawia funkcjonowanie serca i układu krążenia?

Kwasy omega-3 – należące do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich regularne przyjmowanie skutkuje poprawą profilu lipidowego i zmniejszeniem problemów sercowo-naczyniowych. Mogą spowalniać rozwój miażdżycy, zmniejszać częstotliwość rytmu serca, poprawiać relaksację mięśnia sercowego i działać przeciwarytmicznie; mogą zapobiegać migotaniu komór i obniżać ciśnienie tętnicze;

Potas – jest bardzo ważnym elektrolitem, który kontroluje pracę mięśni, w tym komórek mięśnia sercowego i wykazuje ochronny wpływ na choroby układu sercowo-naczyniowego;

Magnez – tak samo, jak potas wspiera funkcjonowanie mięśni, w tym mięśnia sercowego, a także utrzymuje równowagę elektrolitową organizmu;

Wapń – bierze udział w procesach podziału i specjalizacji komórek (w tym komórek mięśnia sercowego), przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego i krzepnięcia krwi;

Witamina E – zwana witaminą młodości, wspiera kwasy omega-3 w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym i zapewnia większą trwałość preparatów zawierających te kwasy.

Przyczyny i objawy problemów z układem sercowo-naczyniowym

Choroby układu krążenia to jedna z głównych przyczyn zgonów w Polsce. Nie bez powodu są one zaliczane do kategorii tzw. chorób cywilizacyjnych. Jako najważniejsze powody występowania tych schorzeń wymienia się styl życia oraz czynniki ryzyka, takie jak: płeć męska (powyżej 45 r.ż.) i kobiety po menopauzie (powyżej 55 r.ż.), palenie tytoniu powyżej 1 papierosa dziennie, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość, zaburzenia lipidowe oraz mała aktywność fizyczna.

Jak rozpoznać problemy z sercem i układem krążenia? Najczęstsze objawy to:

  • duszność
  • bóle w klatce piersiowej
  • uczucie kołatania serca
  • omdlenia
  • szybsze męczenie się
  • bóle i zawroty głowy

Wśród głównych dysfunkcji układu krwionośnego wymienia się niewydolność serca, chorobę niedokrwienną serca, nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, arytmię, zakrzepowe zapalenie żył, chorobę reumatyczną serca, żylaki, a także zawał serca i udar mózgu.  

Wpływ diety i suplementacji na serce i układ krążenia

Lekarze zaznaczają, że profilaktyka i leczenie chorób krążenia musi obejmować działania kompleksowe. Niezbędne jest więc wprowadzenie zdrowego stylu życia i odpowiednich nawyków żywieniowych. Znaczenie ma zbilansowana, urozmaicona dieta, ograniczenie palenia tytoniu i spożycia alkoholu, regularna aktywność fizyczna czy zachowanie prawidłowej masy ciała.

Pomocą w osiągnięciu tych celów, np. w zmniejszeniu nadciśnienia tętniczego czy ograniczeniu ryzyka wystąpienia arytmii serca, mogą być takie składniki jak potas, magnez, wapń, witamina B6 (zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia), witamina E, a przede wszystkim cenne kwasy omega-3. Jeżeli nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie optymalnej ilości powyższych składników z pożywieniem, warto rozważyć ich suplementację. 

Wówczas stosowanie dobrego, sprawdzonego suplementu na serce i układ krążenia może dać następujące korzyści:

  • Prawidłowe funkcjonowanie serca
  • Utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego
  • Prawidłową pracę mięśni 
  • Zmniejszenie uczucia zmęczenia
  • Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
  • Utrzymanie równowagi elektrolitowej organizmu
  • Prawidłowe krzepnięcie krwi
  • Regulacja poziomu cholesterolu i lipidów
  • Regulacja poziomu triglicerydów
  • Zachowanie prawidłowego stanu naczyń krwionośnych
  • Wsparcie pracy układu krążenia
  • Wzmocnienie układu odpornościowego
  • Uzupełnienie niedoborów magnezu, potasu, wapnia i omega-3

 

Źródła:

Wpływ kwasów tłuszczowych (omega) zawartych w rybach na organizm człowieka: http://www.czytelniamedyczna.pl/5330,wpyw-kwaslw-tuszczowych-omega-zawartych-w-rybach-na-organizm-czowieka.html

Zasady profilaktyki chorób układu krążenia w 2018 roku, Kardiologia Inwazyjna 2017: https://journals.viamedica.pl/kardiologia_inwazyjna/article/view/56827/43174

Kwasy tłuszczowe omega-3 (opis profesjonalny): https://www.mp.pl/pacjent/leki/subst.html?id=2449

Znaczenie i zasady kontroli gospodarki potasowej w chorobach sercowo-naczyniowych, Paweł Uruski, Andrzej Tykarski, Forum Medycyny Rodzinnej 2009: https://journals.viamedica.pl/forum_medycyny_rodzinnej/article/view/10181/8681

Profilaktyka chorób układu krążenia (CHUK): https://www.nfz-szczecin.pl/woo5f_profilaktyka_chorob_ukladu_krazenia_chuk.htm

Interna Szczeklika 2017; Choroby układu krążenia